מידע שימושי למי שרוצה לפתוח עסק עצמאי בשביל לשפר את המצב הכלכלי של משפחתו

בשעה טובה החלטתם להגשים חלום ולצאת לדרך מקצועית ועצמאית. החלטתם לפתוח עסק ולנהל אותו במקצועיות ובמיומנות כמו שתמיד רציתם. אף שאתם כבר מוכנים להפשיל את השרוולים ולהתחיל לעבוד ולתת שירות, אל תתחילו לפני שתשלימו את כל הדרישות הרגולטוריות מעוסקים בישראל ותסדירו את מעמדכם העסקי ברשויות המס.

רשות המיסים מגדירה עוסקים כפטורים או מורשים ומסווגת אותם לפי מחזור ההכנסות השנתי שלהם או לפי עיסוקם הפרטני. ההבחנה בין שתי ההגדרות היא פשוטה להבנה. הסיווג שמתאים ביותר לעסק שלכם, הוא זה שיגדיר אותו. 

אז איך תדעו אם אתם עוסקים פטורים או מורשים? הינה ההסבר בהרחבה.

מיהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עוסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו אינו עולה על 99,003 ₪. עוסק זה פטור מדיווחים שוטפים לרשויות מע”מ על הכנסותיו, ובשל כך הוא אינו רשאי לגבות מלקוחותיו מס ערך מוסף. לאחר קבלת תשלום מלקוחותיו העוסק הפטור ינפיק להם קבלה ולא חשבונית מס. 

עוסק פטור אינו זכאי לקבל החזר מרשויות מע”מ על הוצאות העסק. למרות שלכאורה רשויות המע”מ אינן מעורבות בפעילות העסקית שלו, אין הוא פטור מהגשת דיווחים שנתיים על הכנסותיו למע”מ, נוסף על הדיווחים השנתיים שהוא מחויב בהם, לרשויות מס ההכנסה ולמוסד לביטוח לאומי. אם בחלוף הזמן מחזור הכנסותיו של העוסק הפטור גדל, הוא יגיש בקשה לשינוי הסיווג של העסק מעוסק פטור לעוסק מורשה ויתחיל לגבות מע”מ בעבור עסקאותיו. 

מיהו עוסק מורשה?

באופן כללי עוסק מורשה פוגש את רשויות המס לעיתים קרובות יותר מעוסק פטור וזאת כיוון שהוא מחויב לאינטראקציה רבה יותר איתן ולדיווחים חודשיים קבועים. עוסק מורשה הוא עוסק שמחזור ההכנסות השנתי שלו עולה על 99,003 ₪. עוסק זה אינו פטור מדיווחים שוטפים לרשויות מע”מ על הכנסותיו, והוא מחויב לגבות מלקוחותיו מס ערך מוסף. לאחר קבלת תשלום מלקוחותיו העוסק המורשה ינפיק להם חשבונית מס כקבלה בעבור העסקה. 

עוסק מורשה מחויב לדווח לרשויות מע”מ על עסקאותיו והכנסותיו בדיווחים חודשיים שוטפים כמו גם לרשויות מס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי. עוסק זה זכאי לקבל החזר מרשויות מע”מ על הוצאות העסק או לקזז את הוצאות העסק כנגד תשלומיו לרשויות מע”מ. 

הגדרת עוסק מורשה על פי סיווג מקצועי

יש עוסקים שרשויות המס מסווגות אוטומטית כעוסקים מורשים גם אם מחזור ההכנסות השנתי שלהם אינו עולה על 99,003 ₪. בדרך כלל מדובר בעוסקים שהם בעלי מקצועות שהחוק מגדיר כמקצועות חופשיים. עוסקים אלה מחויבים בדיווח על הכנסותיהם לרשויות מע”מ, מס הכנסה וביטוח לאומי, והם: אדריכלים, רופאים, רואי חשבון, עורכי דין, מהנדסים, יועצים, כלכלנים, מתווכים, כתבנים ועורכים ועוד רבים אחרים. עוסקים אלה יירשמו כעוסקים מורשים בעת רישום העסק שלהם ויחויבו בדיווחים חודשיים קבועים כנדרש בחוק. 

ליווי מקצועי לעוסקים

בין שאתם עוסקים מורשים ובין שאתם עוסקים פטורים, אל תוותרו על ליווי מקצועי של רואה חשבון מנוסה ומיומן. הסירו מעצמכם את הדאגה למילוי הטפסים לרשויות המס ולהגשתם בזמן. דאגו אתם ללקוחות והשאירו את הטיפול ברשויות המס למומחים. 

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min