איך להתנהל נכון כלכלית במשפחה ועדיין להיות מסוגל לעזור לאחרים?

כולנו נחשפים לעיתים קרובות לפניות שמבקשות מאיתנו סיוע כספי. בישראל פועלות עמותות רבות, בין השאר בגלל הירידה ההולכת ומתמשכת בתמיכה שמקבלים נזקקים מהמדינה, ואין ספק שיש שלל מטרות שראוי מאוד לתרום להן. הבעיה היא שחלק גדול מאוד מהישראלים מתמודד בעצמו עם קשיים כלכליים, כך שלמרות הרצון הטוב ותחושת המחויבות, האדם מרגיש שהוא פשוט לא יכול לפתוח את הארנק ביחד עם הלב. 

במקרים כאלה כדאי מאוד לשנות את ההתנהלות הפיננסית של המשפחה – גם כדי שהחיים יהיו קלים יותר, וגם כדי שאפשר יהיה לעזור לאחרים. העצות בעמוד זה הן בסיס מצוין לשינוי הרצוי.

מיפוי מפורט ומדויק של ההוצאות

הבסיס לכל תהליך שינוי הוא התבוננות מפוכחת ומדויקת במציאות הקיימת. בתחום הפיננסי התבוננות כזו פירושה קודם כל מיפוי מלא של ההוצאות. חשוב מאוד לתעד כל הוצאה – בין אם מדובר על סכום כסף גבוה (למשל משכנתא) ובין אם מדובר על קנייה של קפה ומאפה ב-20 ש”ח (מפני שקניות קטנות רבות מצטברות בסופו של חודש לסכום גדול, ורצוי כמובן לבחון גם את מידת הנחיצות שלהן).

מומלץ לבצע תיעוד כזה במשך 3-4 חודשים לפחות. עוד כדאי לזכור שיש הוצאות שנדרשות רק פעם בשנה – למשל ביטוח הרכב, הטסט למכונית, החופשה המשפחתית השנתית וכו’. יש לכלול בחישוב ההוצאות גם אותן, כשמחלקים את התשלום ל-12 כדי לקבל את העלות החודשית הממוצעת.

סדרי עדיפויות ברורים

המטרה של מיפוי ההוצאות היא קודם כל להבין לאן הולך הכסף, ושנית, לאפשר יצירת סדרי עדיפויות ברורים שמשקפים את הרצונות האמיתיים שלכם. כך למשל אדם שרוצה לרכוש מנוי לחדר כושר אבל מרגיש שאין לו כסף לכך, יכול לגלות שאם יוותר על קפה ומאפה מדי בוקר, הוא יוכל בקלות לממן את הפעילות הספורטיבית במכון איכותי. בכל מקרה חשוב להתחיל מההוצאות הבלתי נמנעות – משכנתא (או שכר דירה), ארנונה, חשמל וכו’, תשלומים לבתי ספר וגני ילדים, מזון בסיסי למשפחה – ואח”כ לעבור על כל שאר הסעיפים בטבלת ההוצאות ולדרג אותם מבחינת התרומה שלהם לחיים שלכם.

להוזיל עלויות גבוהות שלא לצורך

התועלת הבסיסית של המיפוי היא כאמור ההבנה הברורה לאן הולך הכסף שאתם עובדים עבורו כל כך קשה. באופן טבעי הסעיפים ה”כבדים” מושכים את מרבית תשומת הלב – משכנתא, ביטוחים וכו’. מרכיב חשוב במסגרת שינוי ההתנהלות הוא הפחתת העלות שלהם: מעבר על תיק הביטוח עשוי לגלות פוליסות כפולות ו/או מיותרות. מחזור המשכנתא עשוי לצמצם את ההחזר החודשי בכמה מאות שקלים – ולאפשר לכם ליהנות גם מהתחושה החיובית אחרי תרומה לנזקקים של 100-150 ש”ח בכל חודש.

חיסכון למטרות ספציפיות

המלצה נוספת היא להציב מטרות ספציפיות – בין אם חופשה משפחתית מפנקת, בין אם שיפוץ מקיף בדירה, מימון לימודים גבוהים לילדים וכו’. לכל מטרה שכזו כדאי להקצות חיסכון ייעודי, ולדאוג למנגנון אוטומטי שמעביר לאפיק החיסכון הנבחר את הסכום הדרוש (שלרוב יהיה כמה מאות שקלים בחודש לכל היותר). בדרך זו תוכלו לממן את החלומות החשובים לכם באמת, כשבנוסף בחירה נכונה של אפיק חיסכון מניבה גם תשואה נאה.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min