נשים וכסף: למה נשים מרוויחות פחות ואיך משנים זאת

אחת לכמה חודשים אנו רואים את הסקרים המצביעים על כך כי נשים מרוויחות פחות בשוק העבודה. קיימות מספר סיבות לכך, חלקן אובייקטיביות אך חלקן  נובע מהיחס של נשים לכסף, ועל כן הוא ניתן לשינוי ולשיפור.

על בנים ועל בנות

מגילאים צעירים נשים וגברים עוברים הפנמה של עקרונות וערכים באופן שונה. תהליך זה המכונה סוציאליזציה, יוצר מראש פערי התייחסות בין נשים וגברים בנושאים פיננסיים, שכן בעוד שבנים מקבלים כלים וחינוך המכשיר אותם לשוק העבודה, את הנשים מחנכים באופן שונה, היוצר דפוסים מכשילים בתחום הכלכלי. כך למשל, מחקרים הראו כי הורים נוטים לדבר עם בנים באופן משימתי בעוד שהשיחה עם בנות נחשבת ל”רכה” יותר ומערבת רגשות ותחושות. מכיוון שהדיבור על כסף ושכר הינו דיבור ישיר ותכל’סי, בנים מקבלים את הכלים לבקשת העלאה, לדיוני שכר וכדומה, ועל כן הם מוכנים יותר לדרישות שוק העבודה.

ההכשרה של בנים לעיסוק בכסף, נעשית לעיתים גם באופן פחות מודע: מכיוון שקשה יותר לקנות מתנות לגברים, בשלב מוקדם יותר של החיים הם מתחילים לקבל לימי הולדת כסף, ולהתנהל עימו עצמאית. בנוסף, המשחקים שבנים משחקים בהם מפתחים אצלם כישורי משא ומתן, בעוד שאצל נשים הדגש הוא על שיתופיות והתחשבות באחרים. כל המעשים הללו, המוטבעים בנו בגיל צעיר מתבטאים בדרכים שונות כאשר אנו מגיעים לשוק העבודה ולניהול כלכלת המשפחה שלנו.

נשים ובקשת שכר

כאשר גברים מגיעים לבקש העלאה או לדון על שכרם בעבודה חדשה, הם מגיעים מגישה של “מגיע לי” ומציינים את כישוריהם, תרומתם לארגון, היכולות שלהם וכן הלאה. כאשר גבר יגיע לראיון עבודה לאחר סיום לימודיו, הוא יציג את חוזקותיו וידרוש בעבורם שכר הולם.

כאשר אישה בסטטוס דומה תגיע לראיון, היא תציג את העדר הניסיון שלה ותרגיש שבקבלתה לעבודה המעסיק עושה טובה עבורה, במקום לספק באופן הדדי את רצונות שני הצדדים. כתוצאה מכך, היא תדרוש מלכתחילה שכר נמוך יותר אך תתאמץ יותר להוכיח את עצמה. כך למשל, מחקרים מראים כי שלנשים מאד מצליחות בעולם העסקי, הן בעלות השכלה רחבה יחסית לגברים בעמדה דומה.

כאשר גברים מבקשים העלאה, הם מציינים את תרומתם לתפוקות החברה, את ניסיונם ואת היכולת שלהם להגדיל תפוקות נוספות בהנתן התמריץ. נשים נוטות להגיע לבקשת ההעלאה בגישה מתנצלת, להתחשב במצב החברה ובאחרים בה ולוקחות על גבן שיקולים הקשורים לעסק ולא אליהן.

כתוצאה מכך, מעסיקים רבים מצליחים לנפנף את מבקשות ההעלאה תוך שימוש באמפתיה שלהן. בכדי להתגבר על מכשול זה, היוצר פער גדול בין גברים ונשים בשוק העבודה, על הנשים ללמוד כי הן צריכות לצאת מחדרו של המנהל עם משהו ביד – הערכה מחודשת של ההעלאה בעוד כחצי שנה והטבות אחרות כגון מכשיר סלולרי, רכב חברה או יותר ימי חופשה.

הגורמים החברתיים
הסוציאליזציה של נשים, אינה הגורם היחיד לשכרן המופחת. החברה תופסת את משכורתה של אשה כמשכורת שניה, ועל כן הנכונות לשלם לנשים שכר גבוה נמוכה יחסית.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min