מחדל ההתמודדות עם ה”קורונה הכלכלית” – ממשבר לצמיחה עם גיל אורלי

נגן וידאו

סרטון שצילמתי במרץ לבעלי עסקים

תחזית זו היא תרחיש סביר שנובע מהשלכות הסגר האחרון, הנזק העצום למשק והצפי לגל נוסף של הקורונה “גל החורף”, שיעורי האבטלה העולים וקריסת עסקים בהיקפים חסרי תקדים.

כל אלו מלמדים אותנו כי שיא המשבר לפנינו וכי לאחר החורף הקרוב (מאי עד אוגוסט 2021) נתמודד עם מציאות כלכלית חמורה.
במקביל מתרחש תהליך של צמצום האשראי הניתן לציבור ולעסקים (חלקו בחסות חוק שטרום שנועד להגביר תחרות בין נותני האשראי), כבר היום בקשות רבות להלוואות מסורבות, מסגרת האשראי של עשרות אלפי אנשים צומצמה ושיעורי הריבית שנגבים גבוהים יותר (תוספת סיכון) וכרבע מהחזרי המשכנתאות בהקפאה , ככל שהמשבר ימשך צפוי משבר אשראי שייצור כדור שלג של קריסות כלכליות וככל שיהיו יותר קריסות כלכליות (של אנשים ועסקים) כך הבנקים יקשיחו את מצוקת האשראי וכך יווצר “כדור שלג” שיחמיר את המשבר הכלכלי.

משקי הבית והעסקים בישראל הגיעו למשבר ללא רשת ביטחון כלכלית,

בסקר שערכנו בקרב משקי בית בישראל עם פרוץ הגל הראשון רק ל 24.4% ממשקי הבית היו קרנות חירום וחסכונות נזילים בגובה המספיק לשלושה חודשים ללא שכר.
המשמעות היא שמרבית האוכלוסייה נמצאת במצב שברירי בלי יכולת לשרוד משבר ממושך.

יש עיקרון בכלכלה שלפיו נערכים לתסריט הסביר ואפילו המחמיר ולא לתסריט האופטימי כדי להיות “מופתעים” מהתסריט הטוב ולא מהתסריט הגרוע.

התסריט הזה שהצגנו הוא סביר ולא מחמיר.

ליחצו כאן לכל הפרטים על קורס סוד הכסף הקרוב

מה ניתן לעשות? איך לשרוד את המשבר? איך לצאת ממנו מחוזקים?

בהרבה מובנים, הקורונה הכלכלית היא “צלצול השכמה” למעמד הביניים. אותו מעמד של אנשים (שכירים ועצמאים) שממלאים את כל חובותיהם אבל, מצויים בסכנה כלכלית גם בלי הקורונה.

התפתחויות טכנולוגיות של אינטליגנציה מלאכותית, ננו מחשבים, רובוטיקה, מציאות רבודה, מהירות עיבוד של מחשבים, גנטיקה, תקשורת מהירה ועוד… יוצרים מציאות תעסוקתית חדשה. בעלי מקצוע רבים הופכים למיותרים ומקצועות חדשים מתפתחים.

המשבר מעצים את הסכנה הכלכלית בהישענות על משכורת ותוכניות הפנסיה, בעולם שבו אין יציבות תעסוקתית, יש ויהיו משברים, כשהיצע התעסוקה לבני 40 ומעלה נמוך, תוחלת החיים עולה ותוכניות הפנסיה בגירעון שהולך וגדל.

היום, אנשים נדרשים להתעורר ולקחת אחריות למצבם, כי אף אחד לא ידאג להם או לעתידם. זה אומר לפתח יכולות, כישורים, מספר מקורות הכנסה ונכסים. או במילים אחרות- “נכס לכל פועל”.

"נכס לכל פועל" - כך מגדילים את שרירי העושר

מחקרים מלמדים שמצב כלכלי וחוסן כלכלי אינם תולדה של גובה המשכורת.
הם תולדה של “השכלה פיננסית”, השכלה פיננסית שלא מלמדים בבתי הספר. שם מלמדים איך להיות עובד ולקבל תלוש שכר, לעומת זאת השכלה פיננסית מתקדמת עוסקת בחופש כלכלי, בפיתוח כישורי יזמות, הצלחה, בהשקעות, ביצירת נכסים.
כי התעשרות והצלחה כלכלית דורשות פיתוח יכולות- “שרירי העושר”. למעשה נדרש לפתח רוטינה של ניהול פיננסי.
מסיבה זו כדי לסייע ליותר מ 100,000 איש (בעלי משפחות ועסקים) לעבור את המשבר בשלום ולצאת ממנו מחוזקים יצא גיל אורלי בקמפיין ציבורי נרחב שנקרא “ממשבר לצמיחה” במסגרת הפרויקט גיל מתרגל מידי שבוע עם אלפי אנשים את “שרירי העושר” שלהם בעזרת שיעורי וידאו שבועיים,
שידור לייב שבועי, שבו הוא מעלה אנשים עם שאלות לשידור, שיא הקמפיין הציבורי יהיה ביום 23/10 שאז יתקיים כנס לייב מאולפן טלוויזיה בנושא “ממשבר לצמיחה” עם כמה מבכירי המשק.
לקמפיין הציבורי הזה הצטרפו שותפים רבים, כך לדוגמה 175 בעלי עסקים מעבירים את המידע ללקוחותיהם.

מה אפשר לעשות?

  • כדי לשרוד את המשבר ולצאת ממנו מחוזקים יש להתחיל בפעולות חירום כלכליות שמטרתן “להרוויח זמן”: לשמר את קופות החירום, לשמור על הנכסים, הפנסיה והקופות של האנשים.
  • לבנות תקציב חירום – מהיום ועד מאי 2021, שאומר לצמצם כל הוצאה שאינה הכרחית והכוונה היא לצמצום אמיתי גם בדברים בסיסיים: אוכל, חשמל… וכמובן בדברים נוספים כמו חופשות, מסעדות, מנויים, ריהוט ושיפוץ בית.
    נכון שההימצאות בבית “בסיר לחץ” יוצרת צורך לפיצוי או התפרקות, אך יש למצוא דרכים אחרות לנקז את כל הלחצים ולשמור על הכסף.
  • לשמור או לבנות קרן חירום, להיערך ולבנות יכולת קיום ללא הכנסה למשך מספר חודשים. זה אומר שלא נוגעים היום בחסכונות, מצמצמים כדי לחסוך.
  • מתארגנים מראש למשבר האשראי ואולי צמצום מסגרות האשראי- בודקים אם נדרשת הלוואה, ואם אכן נדרשת, יש להקדימה.
  • שומרים על דירוג האשראי – כבר היום נפגע דירוג האשראי של לקוחות רבים. הבנקים (וגם חוק נתוני האשראי) לומדים על ההתנהלות הפיננסית שלנו, ניצול מסגרת קבוע, הקפאת משכנתא, הלוואות לכיסוי חובות נלקחות בחשבון וישפיעו על הריבית וגובה האשראי בעתיד.
    כך לדוגמה עדיף לקחת הלוואה לשיפוצים או לחופשה על פני הלוואה לסגירת חובות, כי גם מטרת ההלוואה נרשמת.
  • נערכים לשמור על הנכסים: (קרן פנסיה, קרן השתלמות, תכניות חסכון והשקעה).
    גובר הסיכון בשוק ההון והסיכוי לקריסת השווקים עולה (זה לא אומר שזה יקרה בוודאות), אך אנשים צריכים להבין את העלייה בסיכון ולהתייעץ עם יועץ מומחה על התגוננות מסכנה זו.
  • שוק הדיור- אחד הגורמים שמשפיעים על מחירי הדיור הוא ביטחון תעסוקתי משזה נפגע והאבטלה הכבדה הופכת ממושכת גובר הסיכוי לירידת מחירי דירות ואנשים צריכים לקחת זאת בחשבון בקניה או מכירה של דירות (או נכסי נדל”ן בכלל).
  • שוק התעסוקה- המצב לאחר המשבר לא יחזור למה שהיה לפני המשבר.
    חברות למדו להתייעל, להשתדרג טכנולוגית, לעבוד מרחוק, לחסוך בהוצאות משרדים, נסיעות, תן ביס, כנסים לעובדים, ציוד משרדי…
    לאחר המשבר, על כל משרה יתמודדו מספר מובטלים, בחלק מהתפקידים יקטן היצע העבודה ובחלק אחר יעלה.
    כדי לחזור או לשמור על מקום העבודה וגובה השכר, על העובדים להיות בעלי ערך גבוה יותר למקום העבודה.
    זה אומר לרכוש היום עוד מיומנויות: טכנולוגיות, מנהיגותיות, תקשורתיות, כתיבה, שפות, שיווק, מכירה…

תקופה זו היא גם תקופה של הזדמנויות, כפי שאמר וורן באפט- גורו ההשקעות העולמי: “כשכולם גרידיים, אני פוחד וכשכולם פוחדים אני גרידי”.

כבר היום יש הזדמנויות השקעה שילכו ויתרבו בכל תחום – נדל”ן, שוק ההון, השקעה בחברות…
ואולי ההזדמנות החשובה מכולן היא ההחלטה להפסיק להיות תלויים רק בתלוש השכר ובפנסיה ולהתחיל לפתח את “שרירי העושר” על מנת לבנות ביטחון כלכלי שמבוסס על “נכס לכל פועל”,
גם על מקורות הכנסה מגוונים ועל פיתוח אישי של יכולות וכישורים וזה נכון לעצמאים ושכירים.

גיל אורלי מוציא מדי יום חמישי סרטון לרשת כהדרכה חינמית ומפתחת תודעה ומחשבה.

ליחצו כאן לכל הפרטים על קורס סוד הכסף הקרוב

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min