מדוע חשוב לבצע בדיקת כדאיות לעסק משפחתי?

חשוב לדעת שלפני הקמה של עסק כלשהו כדאי מאוד לבצע בדיקת כדאיות מקיפה כדי להעריך את סיכויי ההצלחה והרווחיות שלו ולהבין מהו הפוטנציאל של העסק המתוכנן. בדיקה מקדימה תסייע לכם להפוך את ההשקעה הגדולה לבטוחה יותר, תמנע מכם לקחת סיכונים מיותרים ותסייע לכם להבין האם המחיר של העסק באמת משקף את הערך האמיתי שלו. הדברים נכונים על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בעסק משפחתי מכיוון שחוסר הצלחה עסקית יכול להביא למריבות ולסכסוכים קשים בתוך המשפחה.

למה עושים בדיקת כדאיות לפני שמקימים עסק?

אחד הגורמים הראשיים לעובדה שלא מעט עסקים שקמים במדינת ישראל לא שורדים את השנים הראשונות היא העובדה שהם לא נעזרו בחברות ייעוץ לעסקים ולא בדקו את הכדאיות הכלכלית של המהלך לפי הקמת העסק. את הבדיקה עורכים לפני לקיחת ההלוואה או ההשקעה של ההון העצמי שברשותכם. בדיקת כדאיות עסקית היא ללא ספק תהליך ארוך ומורכב, אך חשוב מאוד. לפני שאתם נכנסים ‘על מלא’ לעסק חשוב שתיקחו בחשבון את כל המצבים המורכבים שתתקלו בהם. כאשר מדובר על עסקים משפחתיים העניין רגיש עוד יותר, מכיוון שמלבד העניין הכספי מעורבים בדבר גם קשרים עמוקים בהרבה. הפסדים כלכליים והתנהלות לא נבונה יכולה לגרום גם לקרע קשה או לריב במשפחה מעבר לאובדן הכספים שהושקעו בעסק.

מה עושים בפועל בבדיקת כדאיות כלכלית?

בדיקת כדאיות כלכלית של עסק היא תהליך בן מספר שלבים, ריכזנו כאן עבורכם את עיקרי התהליך בצורה מסודרת ומתומצתת.

  1. שאלון אישי – כדי להבין מהם סיכויי ההצלחה של העסק, היזם צריך לענות על שאלות רבות הקשורות לכל התחומים בהם נתקל מי שמקים עסק חדש. השאלות נוגעות לכישורים שלכם, להשקעה שידרוש מכם המיזם, להתנהלות שלכם במצבי לחץ ועוד. שאלות נוספות יבדקו את המוצר אותו אתם מציעים ביחס למצב בשוק, לדוגמה: מהו היתרון הגדול של המוצר שלכם?
  1. דו”ח הפסדים ורווחים ובדיקת מכירות – בשלב זה תידרשו לבנות תחזית להכנסות וההוצאות הצפויות לעסק, זהו אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך.
  1. קהל הלקוחות הפוטנציאלי – זוהי השאלה הגדולה ביותר בכל עסק, חשוב מאוד שתזהו היטב מיהו קהל היעד אליו אתם מכוונים, מה גודלו, כמה כסף הוא מרוויח בממוצע ועוד.
  1. מיהם המתחרים – ברור שתצטרכו לערוך ניתוח מקיף ומעמיק וללמוד את השוק ואת המתחרים הישירים שלכם. תידרשו לזהות מהן החוזקות והחולשות של כל מתחרה, מהו המיקום המדויק שלהם, מהי התדמית שלהם ועוד.
  1. הוצאות – לכל עסק יש הרבה מאוד הוצאות שאתם אפילו לא מעלים על דעתכם. תצטרכו לחשוב אותן ולהבין האם יש היתכנות לעסק שלכם.

לסיכום

לפני שאתם מקימים עסק משפחתי, פנו לקבלת ייעוץ עסקי לעסק משפחתי, כך תגדילו את סיכויי ההצלחה של העסק ותימנעו ממריבות במשפחה.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min